Sunday, January 25, 2009

Cuti2 Malaysia.... Port Dickson

Salam....

Pada 24hb Januari bersamaan Sabtu, satu aktiviti riadah seSHRDC telah diadakan bertempat di Blue Lagoon , Port Dickson. Memulakan perjalanan dr SHRDC 3buah kereta bersamaan 6 org peserta. Sementara itu, 6org peserta wanita telah siap sedia di Blue Lagoon.


tentarif aktiviti pada hari itu
930-1000 - berkumpul di SHRDC
1000-1200 - bertolak dan tiba di Marina Resort
1300-1800 - aktiviti bebas
- main2 pasir, mandi laut, makan2, lepak2 nak masak BBQ. aku? aku g carik kedai tayar nak pasang adjustable absorber kohkohkohkoh....

cite skit,

dr pkl 200ptg, aku berpecah ngan group. satu g carik barg2 akulak sibuk g carik kedai tayar utk pasang adjustable nie. nak dijadikan ceritala. aku jumpa gak kedai tayar nie. g tanye leh pasangkan tkrkan tak absorber... auntie tu reply kt aku "absorber ka?, tarak2 . kita tak buat itu. lu kasi pomen la pasang. kita bikan alignment ngan adjust camber shj". terbakor gak aku.

[time tgh pasang, amik gambar belakang je, pomen tu dok usha2 aku je asyik amik gambar hehe]

[depan lak]

takpe2.... g la mencarik bengkel. puas beb meronda2 keliling teluk kemang sampai ke PD. takde. ampeh tui la. last2 aku usha2 ada jugak bengkel. walaupun kurang meyakinkan ah~! lantakla. nie je pilihan yg ada. so, aku suh la dia bukak absorber depan belakang lama. (absorber + spring belakang aku bwk blk hehehe). hampir 1jam jugakla kt sana.

[overall look, nice eh? lowered look. love it]

cuma ada satu masalah bila nak pasang belah depan nie. dia punye skru belah atas tu takleh nak bukak. chilakak tui. belah kiri dh setel. belah kanan je kantoi. abih iktior dh nie. last dia kasi potong skit skru belah atas tu (sebab skru tu special skit , ada getah dlm dia.) lepas tu ketuk. Alhamdulillah setel. masuk semua brg. here you go DONE! upah pasang rm70. okla....

[overall look]

Review skit pasal Adjustable GAB nie...
1) depan memang best, keras dan kadang2 comfort. nak belasah corner? rasenye boleh kot. tp aku tak jamin leh layan 100% maybe dlm 75% je kenapa? tgk no. 2
2)belakang agak kurang skit. jd lembut la. aku tekan2 bergoyang2. maybe ini kot yg menyebabkan faktor no.1 takleh dpt even 90%. even thou' jarak kelegaan dr tanah memang cun. lowered la. smart dh.
3)kalau aku dpt carik setup utk belakang punye, either aku masuk balik spring honda or masuk set absorber belakang yg lama aku tu. then it should be perfect!!! br confident hehehe
4) comfort? yeah... memang terasa. jauh bezanye dr absorber custom aku yg keras gilew... nie ada main skit.
5) aku test bwk sampai ke 160kmh td kat hiway, gegaran teruk melanda. aku suspek bukan adjustable sebab tayar aku memang botak hehehehe... aha! getah tierod aku koyak. deng! adakah ini penyebab bunyi bergesel kt belah kanan depan or maybe bearing aku? jawapan dia? aku tak pasti....

ok sambung balik ke tajuk utama....

1800-2359-masak2 BBQ, makan, sembang2, kemas brg n balik
0200 - zzzzzzzZZZZzzZZzzZz

so,

td balik ampang, sampai je umah dpt satu surat cinta dr IEM....

[surat mintak suh byr hutang... hehehe]


tu je for today... penat tak abih lg... chaloz!

5 comments:

PeQ GaRaGe said...

yg belakang tu pakai spring GAB jugak ke? same rendah cam aku jugak... hehehe,, yg depan tu tinggi ckit dr aku, hmmmm... nk cari spring depan ape ek yg terbaik...
sbb all round dah GAB... nk kasi tinggi depan ajer... x tahan asyik sagat aje... huhuhu

GAB AVCS ni besh.. lembut aje rase dye.. kan3...

AmiEr SidhQie said...

belakang set short stroke dgn spring sport gab. kata spring sport tp aku tekan lembut je.

ko masuk adjustable mcm aku, mesti best leh adjust tinggi rendah depan. hehehe

PeQ GaRaGe said...

agaknye same la tu, spring aku pon GAB sport.. tp lembut aje, sesuai lak ngan shock tu..

wah..wah..wah...
x mampu la nk tuko abs.. br beli tu..
hmmm.. ajat nk tuka spring depan yg tinggi ckit, cadangan tuan hamba?

AmiEr SidhQie said...

spring depan tinggi? spring standardla. mesti tinggi. takpun sarung spring sapura pro-ride

saga8v said...

saya nak pasang sport spring untuk saga 8v saya. tapi bukan nak main corner2, nak kasi lowered cantik and comfort. spring apa u rekemen? sapura pro ride ok tak?