Tuesday, April 21, 2009

Bicara Teknikal

Salam

Lama tak update. Lgpun takde benda nak update gak. Untuk mengisi ruang kekosongan nie, aku nak buat ruang utk Bicara Teknikal.

Kalau ada apa2 soalan berkenaan enjin, modifikasi, kosmetik (yg nie aku kureng skit) atau apa2 yg tak berapa jelas boleh ajukan. Cara dia korang reply je comment. Dr situ aku akan copy dan pastekan dkt sini.

Nak kata pandai sgt tu taklah, cuma aku ada rakan2 yg tahu selok belok enjin (terutamanya enjin proton 4g13/4g15) nie. Boleh refer dkt diorang kalau aku takleh jwb.

Ok... let get it done.. tq

3 comments:

Sengal said...

salam amier....

nk tnye,ape yg ak paham,8V ni maksudnye dlm head tu ade 2 je valve,1 intake port ngn 1 lg exhaust port....klu 12V cmne plak?1 intake n 2 exhaust kah?

pastu ape efek tuka head ni?n ade ke 16V?klu salah sile betolkn bos....pure noobies~

AmiEr SidhQie said...

betul la tu...

kalau dr 8v ko upgrade ke 12v, kt situ dh ada pertambahan valve dan bermaksud lg byk minyak + angin leh masuk dlm kebuk pembakaran. more power.

sebab tu kalau perasan hp utk 8v 1.5 nie sama dgn 12v 1.3. kan jauh beza tu.

head 16v ada. selalunye dkt enjin twincam mcm 4g91, 4g92 mivec, 4g93 .... dan ada gak kt enjin single cam.

^pomen_GTR^ said...

salam bro n kwn2...

nak tanya....pernah ukur tak tinggi dome piston 4g92 sohc compare dgn tinggi dome piston 4g93 sohc/dohc?

perlukan ukuran sebenar bukan agak2 utk projek enjin rojak sket...