Wednesday, June 11, 2008

Sejarah Saga Buruk 2889

Introduction

Ok yg nie aku akan listkan secara complete semua modifikasi Proton Saga aku drla mula2 dpt sampai ke hari nie. Sememangnye aku dh lama terniat nak buat satu catatan sejarah pasal kete aku nie. kalau sapa2 yg pernah masuk forum Majalah Kereta (TFL) version lama leh tgk rentetan pages aku punye topik dkt hampir 100pgs. bygkan. tp semuanye tinggai kenangan. So, dengan sidikit data yg ada aku akan updatedkan. Semua mcm modified yg aku buat sampaila ketahap nie. kompom korang muntah punye. Lg senang kalau aku mulakan dengan membahagikan kepada beberapa bahagian. kalau tak muntah woooo... orite enjoy.

Mulakan dgn Full Spesifikasi Kereta aku

Specification Details/Spesifikasi

Brand/Jenama : Proton
Model : Saga
Year/Tahun : 1989
Color : Grey/Brown

Engine & Performance/Enjin & Kuasa
Model : 4G15 Magma 8v
Converted to : 4g15 12v injection

Modification/Modifikasi

Injection 1.5 MMC
simota air filter
external fuel pump
Head port and polish + custom degreed camshaft tuned by NSM Auto
Full 1.8 piping + 4-2-1 Zenden Bling ! Bling ! Extractor and Bullet
Perendam bunyi Apexi Universal Type
Cable Plug 5 Star + Palam Pencucuh NGK Platinum
Grounding Cable + voltage stabilizer
ns70 Free Maintainance Battery with bigger alternator
Exedy Clutch set + lighten flywheel
Starter Hybrid Honda Perdana VR4
power steering.

Previous setting
Carburetor Weber DCNF40 + K&N Filter (DH BERSARA DAH!)
Hitachi Coil Distributor


Interior/Dalaman
Standard Saga
Steering Momo 3kaki
Turbo Timer (poyo2 je)
Sepasang Bucket Seat Replika Sparco
Volt and Vacuum meter dr Autogauge

Exterior/Luaran
side skirt vr4 + lips supertouring
Standard Saga Magma 1989
Tinted Silver Dust
spoiler E30 kecik
Grill sodok gaban c12

Suspension System/Sistem Gantungan
Depan - customade absorber ( potong tread kasi rendah + tkr minyak dalam kasi lg keras) + sport spring APM
Belakang - Kayaba + perdana Honda SV4 ( potong 1 lingkar )

Braking System/Sistem Brek
Master pump dan servo Mitsubishi Lancer
Disc depan VR4
Disc belakang VR4

Rolling Wheel/Rim & Tayar
K-Speed ( Klon TE37 ) 15'
Silverstone Kruizer 195/50/15

ICE
CD/CDR/CDRW/MP3 Playable Player+ speaker Pioneer + tweeter ICE STEREO

Special Thanks/Penghargaan
Kepada mak/ayah aku sebab bg aku ambik alih kereta nie, geng2 kt TERATO.com , geng2 The Frontliners + FGSN9 , Vaperclub, SIOC, SIC , CTC , PMC , PROCC (semua la member2 aku dlm byk2 kelab yg korang join ), personal advisor aku (abam cipann, abam kam , abam ijai naughtier max, abam roketx dan tak lupo warigh n9 chik_din9) atas semua ilmu permotoran, modifikasi moga2 korang halalkan la ilmu tu semua. Pomen bengkel terutamanye NSM Auto yg byk setting kete aku serta kawan2 Setapak Kaki yg diingati selalu...... Thanks to All!!!

2 comments:

nina said...

yeah..i love nsm auto..ekekek..

BCR3733 said...

Bro,
saye budak baru blaja...
ade sebuah saga mcm bro..
tapi x de ah power ngat modifkasinyer..
agak2 lu brape RM 'hangus' wat enjin..
saye x pandai...tapi ndak gak kete power..
leyh tunjuk ajar?